آشنایی با بیماریهای روحی و جسمی و نحوه درمان

معرفی کامل و عوامل ایجاد کننده و روشهای جدید درمان

آشنایی با بیماریهای روحی و جسمی و نحوه درمان

معرفی کامل و عوامل ایجاد کننده و روشهای جدید درمان

هوش مصنوعی در قوه قضاییه: آیا واقعاً معنی دارد؟

هوش مصنوعی در قوه قضاییه: آیا واقعاً معنی دارد؟

هوش مصنوعی پتانسیل عظیمی برای کمک به قضات در تصمیم گیریهای قانونی مانند اعطای قرار موقت ، تصمیم به قرار وثیقه و تعیین حکم مناسب دارد ، بنابراین روند دادگاه را تسریع می کند.

انتظار می رود هوش مصنوعی (AI) در آینده نزدیک همه حوزه های قابل توجه زندگی انسان را تحت تأثیر قرار دهد و قوه قضاییه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در دادگستری ، هوش مصنوعی تیم های حقوقی را تسهیل می کند تا با خودکار کردن فرآیندهای عادی ، روی کارهای مهم و استراتژیک تر تمرکز کنند. ، 22 درصد کار وکالت را می توان خودکار کرد.


دستگاه قضایی هند با کمبود قضات و تعداد فزاینده ای از پرونده های در حال تعلیق در دادگاه های مختلف روبرو بوده است. فشار زیادی بر دستگاه قضایی برای ارائه احکام با کیفیت در همه پرونده ها در یک بازه زمانی معقول وجود دارد. یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی که به طور خاص برای یک وظیفه قضایی خاص طراحی شده است می تواند در کمک به قاضیان در تصمیم گیری بسیار مؤثر باشد ، در نتیجه آنها را قادر می سازد تا به راحتی به هدف خود برسند.


هوش مصنوعی می تواند با ایجاد سریعتر و قابل اطمینان تر مدیریت قراردادها ، مشکلات مدیریت مدیریت قرارداد و توسعه مردم را حل کند و منابع را آزاد کند تا ادارات حقوقی بتوانند. روی ساختن تیم های حقوقی انسانی خود تمرکز کنید. " مطابق همان تحقیقات ، هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد تاثیر در بازار جهانی خدمات حقوقی 600 میلیارد دلاری را دارد.


در دادگستری هند ، AI دارای پتانسیل بی نظیری برای کمک به قضات در تصمیم گیری های قانونی مانند اعطای قرار موقت ، تصمیم به قرار وثیقه و تعیین حکم مناسب ، در نتیجه روند دادگاه را تسریع می کند. در درازمدت نیز انتظار می رود سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی نقش غالب تر و اساسی تری در قوه قضاییه داشته باشند که این امر تنها به کمک قاضیان محدود نمی شود.

عدالت هوشمند

عدالت هوشمند راهی برای رسیدگی به موضوعات عدالت کیفری است که به جای مجازات مجرمان ، مشکلات جرم را حل می کند: این امر به ارتباطات عمیق جرم و جنایت با سلامت روان ، اعتیاد ، اشتغال ، آموزش ، مسکن و شمول اجتماعی می پردازد. هزینه کردن برای پاسخهای ناکارآمد به جرم. درعوض ، دادگاههای محصور و زندانهای شلوغ را پاکسازی می کند ، از قربانیان حمایت می کند و از خانواده ها محافظت می کند ، جوامع را توانمند می کند و ایمنی را از طریق برنامه هایی که به اثبات رسیده است برای کاهش جرم و کمک به مردم در زندگی قانونی پیروی می کند ، بهبود می بخشد.


عدالت هوشمند استفاده از سیستم عدالت کیفری را در تعداد محدودی از مواردی که ممکن است افراد به دلایل ایمنی عمومی محاصره شوند ، به چالش نمی کشد. قواعد دقیق مدارک و مجازات پرونده های موضوع مانند اینها به بالاترین معیارهای انصاف و احترام به حقوق بشر - یک روند وقت گیر و گران قیمت که هنگام استفاده از این سیستم برای پاسخ به جرم کاملاً ضروری است. و هنگامی که به عنوان آخرین اقدام ، یک حکم زندان برای محافظت از جامعه در برابر صدمات جدی اجتناب ناپذیر است ، حبس باید شامل شود - و این مهم در رویکرد عدالت هوشمند است - یک مؤلفه قوی از درمان ، آموزش و پشتیبانی از ادغام مجدد: شواهد روشن وجود دارد. بدون مداخله ، اینها بیشتر از زندان توهین می کنند.

اما بیشتر موارد در سیستم عدالت کیفری آسیب جدی را وارد نمی کند. همانطور که یکی از فرماندهان پلیس سابق اظهار داشت ، "تا 80 درصد از حوادث که نیاز به مداخله پلیس دارند بهتر از موضوعات جنایی به عنوان مسائل بهداشتی یا روانی طبقه بندی می شوند." با این حال بیشتر آنها به دادگاه می رسند.


و بنابراین Smart Justice مخفف طیف گسترده ای از مداخلات مناسب دیگر است: در درون جامعه ، خارج از سیستم عدالت کیفری "سنتی" ، اثبات شده که همان اندازه یا مؤثرتر از دادگاهها و زندانها در دستیابی به امنیت ، بهبود قربانیان ، توانبخشی مجرمان و ادغام مجدد است. ، رضایت جامعه ، روابط بهتر در حال انجام. دستورات درمانی در مورد بیمار روانی صادر می شود. نظارت فشرده با درمان مواد مخدر؛ نظارت جامعه با جبران خسارت قربانیان ، مشاوره در زمینه مهارتهای زندگی در زندگی اجتماعی ، برنامه های شغلی و آموزشی. مشارکت در فرآیندهای حل و فصل قربانی و اجتماع: اینها برخی از برنامه هایی هستند که موفقیت بیشتری در کاهش مجرمانه نشان می دهند. آنها همچنین بسیار ارزان تر هستند.


عدالت هوشمند فراتر از سیستم عدالت کیفری است که تشخیص دهد که از طریق دادگاهها و زندانها نمی توان به اهداف خاصی دست یافت: مردم را از ارتکاب جرم بازداشت. ارائه مراقبت ایمن برای کسانی که به آنها آسیب رسانده باشد. الهام بخش پشیمانی و مسئولیت شخصی. ایجاد آشتی ، حل و فصل ، محافظت از خانواده ، اعتماد به نفس جامعه؛ تضمین مجرمان وسیله بهبود زندگی و روابط خود در جامعه است. عدالت هوشمند منابع این اهداف مهم را به خود جوامع و سایر سازمانهای دولتی و خدماتی منتقل می کند که قادر به انجام بهتر آن هستند.


افرادی که از منظر عدالت هوشمند کار می کنند ، هزینه ها و نتایج واکنشهای بالقوه عدالت را با دقت مقایسه کرده و اطمینان حاصل می کنند که آنها به پلیس ، ولیعه و دستگاه قضایی و عموم منتقل می شوند. به این ترتیب ، هر کس اطلاعات لازم را برای انتخاب بهترین اثبات موجود ، اثربخشترین مداخله در اختیار دارد.


عدالت هوشمند یک جنبش نوظهور است ، به ویژه در کشورهایی که از مجازات های زندان به عنوان راهی برای انتقال پیام "سخت بر جرم" استفاده کرده اند و نه صرفاً به عنوان ابزاری برای محکوم کردن افراد خشن و یا به عنوان ابزاری برای آخرین راه حل. اکنون شواهد نگران کننده ای وجود دارد مبنی بر اینکه چنین سیاست هایی تأثیرات مخربی بر آن جوامع گذاشته اند. در عین حال ، کشورهایی که نرخ زندان کمتری دارند و هزینه کمتری نیز مشاهده نمی کنند ، مرتکب جرم بالاتری می شوند ، ضمن اینکه از این آسیب بیشتر به قربانیان ، خانواده ها و جوامع نیز اجتناب می کنند.

پروژه های قابل انجام برای قوه قضاییه با کاربرد هوش مصنوعی

دکتر بهروز نقویان

با توجه به وظایف قوه قضاییه نظارت بر حسن اجرای قوانین،کشف جرم و تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین می باشد و طبق قانون اساسی و انتظار رهبری هوش مصنوعی تنها راه حل پیشگیری و تشخیص و کمک به مسئولین و قضات و اجرای عدالت می باشد در ذیل متن استخراج شده از قانون اساسی در خصوص قوه قضائیه را می‌خوانید: اصل ۱۵۶: قوه قضاییه قوه‏ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و عهده‏دار وظایف زیر است‏: ۱- رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه، که قانون معین میکند ۲- احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع ۳- نظارت بر حسن اجرای قوانین ۴- کشف جرم و تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام ۵- اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین اصل ۱۵۷: به منظور انجام مسئولیت‏های قوه قضاییه در کلیه امور قضایی و اداری و اجرایی مقام رهبری یک نفر مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر را برای مدت ۵ سال به عنوان رییس قوه قضاییه تعیین می‌کند که عالی‌ترین مقام قوه قضاییه است

1-تهیه سامانه پیشگیری از جرائم هوشمند کشور

در حال حاضر تعداد زیادی از پرونده ها در محاکم قضایی در مدت زمان طولانی در حال پیگیری و بررسی می باشد و بانک اطلاعات بزرگی از اطلاعات ایجاد گردیده که می تواند برای تصمیم گیری و جلوگیری از وقوع جرم از الگوریتم هوش مصنوعی از وقوع بسیاری از جرائم قبل از وقوع جلوگیری نمود و در نتیجه از حجم انبوه شکایات و جرائم کاسته شود.

2-سیستم تصمیم یار برای قضات و مسئولین قضایی

حمایت کامپیوتری باعث کاهش تعداد افراد می شود وامکان برقراری ارتباط از مناطق مختلف را برای سیستم قضایی فراهم می سازد و همچنین باعث افزایش بهره وری بخش ستادی میشود که همه این موارد منجر به کاهش هزینه خواهد شد. چون توانایی ذهن کارکنان در پردازش ذخیره ودسترسی به اطلاعات محدود است با استفاده ازاین سیستمها می توانیم این محدودیت را برطرف کنیم.سیستم‌های پشتیبانی تصمیم، سیستم‌هایی هستند که منابع فکری افراد را با قابلیت‌های کامپیوتر، جهت بهبود کیفیت تصمیمات به کار می‌گیرند. این سیستم‌ها، معمولاً برای حل مسائل نیمه ساخت یافته به کار می‌روند. این سیستمها،منابع انسانی (اگاهیهای فردی ) را با قابلیتهای کامپیوتری ترکیب میکنند تا باعث ارتقاء کیفیت تصمیم گیریها مخصوصا در مورد مسائل نیمه ساخت یافته شوند.

3-سامانه هوشمند نظارت بر عملکرد مدیران مطابق قوانین کشوری

بدلیل عدم نظارت لحظه ایی بر مدیران کشوری در سه قوا تا اشکار شدن تخلف امکان ضرر و زیان و فساد براحتی وجود دارد .ا ارتباط بانکهای اطلاعاتی کلیه سازمان و بانکها و .... تطابق آن با قوانین کشوری با استفاده از هوش مصنوعی تخلفات مدیران بسرعت مشخص و عکس العمل داده می شود

4-سیستم قضایی هوشمند

با توجه مسئله شهرهای هوشمند و کشور هوشمند با توجه تحولات سریع اجتماعی ،فرهنگی واقتصادی ... نیازمند عکس العمل مدیران کلان قضایی (شورای عالی قوه قضاییه(در سیاست گذاری کلان کشور می باشد و تطابق سیاست با قوانین اسلام و کشور نیازمند سیستم اطلاعاتی مسولان اجرایی، یک سیستم اطلاعاتی مدیریت بسیار تعاملی است که دارای ویژگیهای سیستمهای پشتیبان تصمیم و دیگر ابزار های هوش مصنوعی است تا به مدیران این توانایی را بدهد که مشکلات و فرصتهای محیطی موجود را شناسایی کنند. این سیستمها به مسولان این امکان را می دهند تا اطلاعات را به اشکال مختلف و دلخواه ببینند تا هر چه بهتر آن را درک کنندو در نهایت با در نظر گرفتن فاکتورهای اصلی و اصول و خط قرمزها بهترین سیاست ها را برای کشور اتخاذ نمایند

5-سامانه تامین اجتماعی قصایی

در برخی موارد تصمیماتی که یک فرد یا گروه اتخاذ می کنند، ممکن است بر زندگی گروه بیشتری (حتی کل جامعه) تاثیرگذار باشد.امروزه در این دنیای پیچیده، برای حل مسائل به منابع اطلاعاتی بیش از آنچه در دسترس است، نیاز می باشد. در بررسی موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی، فناوری و ... باید اولویت ها را تعیین کرد. به عبارت دیگر باید در خصوص اولویت یک هدف نسبت به دیگری به نوعی توافق دست یافت که این توافق در مورد مسائلی که از احتمال خطای بالایی برخوردارند، بسیار دشوار است.لذا وجود چنین سامانه ایی که منابع اطلاعاتی آن تمامی افراد جامعه می باشند می تواند به پیشرفت جامعه و سلامت روانی و قضایی جامعه کمک شایان نماید . 

6-سیستم پویای احکام قضایی هوشمند

در قوانین کیفری کشور بیش از 1500عنوان مجرمانه وجوددارد که بیشتر آنها منتهی به حبس می شوند .تعیین مجازات حبس بعنوان کیفر مجرم ، برای فرد وجامعه عوارضی دارد که فرد خاطی سابقه دار می شود و به زندان می رود و قطعا ضمن تحمل حبس و متنبه شدن در محیط وجامعه ای جدید قرار می گیرد که ناخواسته با سبک و شیوه زندگی و رفتار مجرمانه آنها نیز آشنا می شود. و در واقع اگر فردی بصورت بالقوه زمینه های گرایش به سمت بزهکاری داشته ، بعد ازخروج از حبس این گرایشها و تمایلات به سمت بالفعل شدن رفته اند . و به همین دلیل است که زندان را دانشگاه آموزش جرم می دانند. خصوصا که بعلت محدودیت فضای زندان طبقه بندی زندانیان بصورت درست و دقیق انجام نمی گیرد و بالاجبار وناخواسته در کنار هم قرار می گیرند .لذا به نظر این عده بایستی به سراغ مجازاتهای نوین و جایگزین رفت و حتی برخی اعتقاد دارند چون مجازات حبس جرم زاست بایستی ملغی گردد و نظام خمایتی از طبقه جرم خیز که به ناجار با توجه به فشار اقتصادی و عوامل رشدی و فرهنگی را اجرا نماییم .

1- پالایش قوانین کیفری و ا قدام به جرم زدایی وحبس زدایی از قوانین فعلی با اندیشه وتفکر و به قول مقام معظم رهبری شتابنده نه شتابزده . 2- تعیین دقیق سن مسئولیت کیفری به نحو ی که از ورود بی مورد جوانان به چرخه رسیدگی کیفری جلوگیری به عمل آید . 3-تربیت نیروی انسانی و آموزش ،درست عمل کردن به قوانین، و در واقع ترویج این تفکر که مجازات حبس آخرین راهکار باشد . 4- اصلاح مقررات مربوط به بازداشت موقت ومحدود کردن بازداشت موقت در موارد معین وتعیین شده بوسیله قانونگذار . 5- فعال کردن نهادهای بعداز خروج از زندان جهت باز اجتماعی کردن بزهکاران و شغل یابی برای آنها. 6- استفاده از مجازاتهای جایگزین و محدود کردن حبس به جرائم جنایی و هم زمان آموزش مردم وجامعه که انتظار نداشته باشند نتیجه شکایت آنها حتما حبس محکوم علیه باشد . سامانه تامین اجتماخی از لحظه اول دستگیری متهم اطلاعات کاملی از وی را ثبت و با توجه دلایل جرم با توجه به الگوریتم هوش مصنوعی انواع مجازاتهای بجز حبس را به قضات پیشنهاد می دهد 

7-سامانه مشاور قضایی و وکیل هوشمند

با توجه به سختی دسترسی به مشاور قضایی و وکیل و هزینه فراوان امکان داشتن وکیل با تجربه و مجرب کم می باشد و اغلب حق شاکیان از بین می رود این سیستم هوشمند با داشتن بانک اطلاعاتی از قوانین و ارائه راه حل امکان دفاع و گرفتن حق را می دهد و به عنوان یک وکیل توانا به راهنمایی شاکیان می پردازد و با دفاع مناسب امکان تصمیم گیری قاضی هم راحت تر و سریع تر می گردد .با ارتباط با سیستم های پیشنهادی قبل امکان راهنمایی بهتری و مراجعات کمتر می شود

8-ایجاد کشور هوشمند با مشارکت سه قوه

تمامی اطلاعات کشور در بانکهای اطلاعاتی ثبت گردیده و با وضع قوانین توسط مجلس مطابق قوانین اسلام و قانون اساسی ،دولت ،موظف به اجرای آن می باشد و نظارت بر اجرای قوانین بر عهده مجلس بوده و در صورت تخلف سهوی و عمدی موضوع توسط قوه قضاییه رسیدگی و از تخلف جلوگیری می گردد در این راستا سامانه فوق به تمامی اطلاعات بانکهای اطلاعاتی دسترسی و با کمک هوش مصنوعی الگوریتم صحت عملکرد مطابق قوانین مصوب بصورت لحظه ایی به مسئولان ارائه می گرددو در نتیجه از عدم اجرای قوانین و تخلف و فساد جلوگیری می گردد.

در حال حاضر قوانین زیادی توسط مجلس تصویب ولی دولت بدرستی و یا مطابق برنامه اجرا نمی نماید و نارضایتی عمومی ایجاد می گردد مثلا افزایش بنزین که مقرر بود در 5 سال انجام شود ولی یک شبه 300 درصد افزایش یافت و مشکلاتی برای نظام ایجاد نمود و یا اختلاس هایی که اگر به موقع کشف و جلوگیری می شد الان کمبود بودجه نداشتیم و طرح هایی که فقط مصوب و هرگز اجرا نمی شود و بودجه آن صرف امور دیگر می گردد. در صورت ایجاد چرخه هوشمند مابین سه قوا و امکان نظارت آنی توسط تحلیل داده های دستگاه های قانون گذاری ، اجرایی و قضایی تحت فرامین رهبری مطابق برنامه های مصوب بروز خطای سهوی و عمدی و راههای دور زدن قانون توسط نظام هوشمند گرفته می شود

9-مهندسی هوشمندانه آینده در قوه قضاییه با کمک هوش مصنوعی

مهندسی هوشمندانه آینده در قوه قضاییه و راه حل ها و سناریو های رسیدن به فرهنگ جامعه عدالت محور و بدور از جرم و جنایت را برنامه ریزی می نماید ایجاد فرهنگ بومی یا در واقع cultural home در جامعه است که برای جامعه، هدف می آفریند. برای جامعه ایجاد انگیزش می کند و امید را در جامعه تسری می دهد.جامعه ای عدالت محور، جامعه ای سالم، با نشاط، خداترس و در یک کلام آن جامعه آرمانی که در افق چشم انداز پیش بینی شده است را داشته باشیم، یکی از نشانگرهای آن این است که آینده‌پژوهی در جامعه مان بسط و گسترش داده شود. برهمین مبنا است که می شود گفت همه رشته ها و حتی افراد هم، نیازمند فهم و درک آینده پژوهی هستند.

امیرالمومنین علی (ع) نیز در این زمینه می‌فرمایند که " به پیامدها بیندیش تا در بحران‌ها گرفتار نشوی". بسیاری از آینده پژوهان اعتقاد دارند که بهترین روش پیش بینی آینده، ساختن آن است. همان طور که برای مثال ما در آینده پژوهی های هنجاری و ترسیم آینده‌های مطلوب نمونه های بسیاری داریم. حضرت امام(ره) جایی می گفتند مثلاً حصر آبادان باید شکسته بشود. این نوعی از آینده پژوهی هنجاری است که آینده مطلوبی را ترسیم می کند که ما باید به دنبال آن باشیم. این یعنی پیش بینی آینده. یعنی در آینده، حصر آبادان شکسته خواهد شد. شما ابزارهای لازم را برای رسیدن به آن آینده به کار می بندید و اهداف و نیروها در این راستا قرار می گیرند. باید توجه داشت که با عنایت به آموزه های دینی، فرهنگی و ملی مان، ما می توانیم از همه کشورهای جهان، آینده‌پژوه‌تر باشیم. به این دلیل که بر ما فرض شده که حتماً باید به آینده توجه بکنیم و به فرهنگ امید حتماً توجه داشته باشیم. همان طور که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند اگر امید نباشد هیچ مادری به فرزند خودش شیر نمی دهد و هیچ باغبانی درختی نمی کارد. این همان امید است که باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد و ما الان هم نیازمند دمیدن دوباره این فرهنگ امید به کالبد جامعه هستیم تا جامعه بتواند جهش های بلندی داشته باشد. برنامه ریزی بدون توجه به آینده خیال پردازی و اتلاف وقت و ترسیم افق های آینده بدون عمل هم کار عبثی است. حتماً باید آینده پژوهی در کار ما باشد، به ویژه در محیطی که بسیار ناپایدار است. چون مؤلفه های مؤثر بر یک تصمیم به شدت زیاد هستند و این بیانگر همان سامانه های باز و پیچیدگی جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم.


10-قوه قضاییه هوشمند و پیشگیری از جرائم وپاسخ سایر طرح هایی که قبلا ارسال شده است

اساسا، هر کاری که بدنه اصلی آن، بررسی، تطبیق و تشخیص است، به راحتی با استفاده از رویکردهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی قابل شبیه‌سازی است.از جمله مزایای کاربرد هوش مصنوعی در حوزه های مختلف از جمله حقوق قضایی می توان به سرعت بخشیدن به رسیدگی پرونده های موجود و اتخاذ سریع تر تصمیمات و صدور سریع تر احکام قضایی اشاره کرد .متاسفانه بنده در پاسخ رد طرح ها از بکار گیری هوش مصنوعی اثری ندیدیم و صرفا با اطلس جرم شناسی و یا فرافکنی کار به قوه مجریه نمی توانیم از خود سلب مسئولیت کنیم .شاید چیزی حدود 5 میلیون پرونده قضایی با حداقل 10000 رکورد هر پرونده چیزی حدود 50 میلیارد رکورد  رکورد موجود باشد که هوش مصنوعی فقط قادر است ارتباط بین جرم و مجرم و الگوریتم های مناسب را کشف و در اختیار سیاست گذاران و قضات قراردهد و این موضوع از عهده انسان خارج است به 

11-هوش مصنوعی وکیل برای کمک و سرعت کار به انسان

 کاربرد هوش مصنوعی است که با توجه به وظایف قوه قضایه طبق قانون اساسی درحیطه قوه قضایه می باشدکه حلقه ایی از کارایی هوش مصنوعی را در گسترش عدالت در جامعه خواهد داشت . در ابتدا باید بگویم استفاده از علوم پیشرفته اجتناب ناپذیر است و مخالف با آن مانند مخالفت با گردش زمین است و در ضمن ابزار برای کمک و سرعت کار به انسان ساخته می شوند و جا و کار کسی را نمیگیرند . هوش مصنوعی وکیل بشر را قادر می سازد تا سرعت کار و داده های بیشتری را انجام دهد. این سیستم های هوش مصنوعی به ما نشان می دهد که همکاری انسان و هوش مصنوعی از اهمیت برخوردار است. برای یک وکیل انسانی ، تحقیقات لازم برای هفته ها طول می کشد ، اما هوش مصنوعی می تواند این کار را تنها در چند ثانیه انجام دهد. علاوه بر این ، هوش مصنوعی خسته نمی شود ، می خوابد ، نمی خورد و چای نمی نوشد. در حقیقت ، هوش مصنوعی می تواند نتایج موفقیت آمیز تری نسبت به یک وکیل باتجربه داشته باشد. برای بسیاری از کاربردهای هوش مصنوعی ، رویکرد انسان محور از ایده همکاری انسان و هوش مصنوعی به جای رقابت هوش مصنوعی در برابر انسان پشتیبانی می کند.

چگونه می توانیم دوباره شروع به بازسازی اقتصاد پس از coronavirus کنیم

چگونه می توانیم دوباره شروع به بازسازی اقتصاد پس از coronavirus کنیم

دکتر بهروز نقویان

بیماری همه گیر COVID-19 در درجه اول یک فاجعه انسانی است ، که از 12 مارس 2020 ، تاکنون  دو میلیون و ششصد هزار نفر را آلوده و بیش از 185 هزار  نفر را کشته است. از بین رفتن زندگی انسان بسیار رقت انگیز است و همچنان آمار افزایش می یابد.


این ویروس همچنین مانند سونامی جهانی به جامعه آسیب می رساند ، مسافرتها را تعطیل  ، اجتماعات را ممنوع  ، کارخانه ها را تعطیل  و بازارهای اقتصادی را متلاشی می کند. بخش تولید جهانی از زمان رکود سال 2009 بدترین انقباض را متحمل شده است. گلدمن ساکس رشد سود صفر را برای ایالات متحده پیش بینی کرد.

 شرکت های هواپیمایی تعطیل هستند ،  مردم تصمیم می گیرند در خانه بمانند.

با کمال تعجب این اختلال بزرگ جهانی منجر به کاهش تقاضای انرژی می شود . از زمان شروع بحران ، تولید صنعتی چین از 15٪ به 40٪ کاهش یافته است .

کاهش تولید گازهای گلخانه ای ناشی از رکود اقتصادی به طور موقت - و می تواند منجر به رشد تولید گازهای گلخانه ای با تلاش اقتصادها برای بازگشت مجدد شود. 

با وجود همه گیری  که باعث کندی اقتصادی جهانی می شود ، رهبران در حال حاضر به دنبال راه هایی برای تقویت اقتصاد کشورهای خود هستند. رویکردهایی که آنها برای تحریک رشد اقتصادی انجام می دهند اثرات طولانی مدت خواهد داشت ، بنابراین باید با دقت انتخاب شوند.

آنچه دولتها باید از این امر پرهیز کنند تلاش برای تقویت اقتصاد خود در پی یک بحران بهداشت جهانی با تشدید دیگری - یعنی آلودگی هوا - است. یک بسته محرک که شامل افزایش تولید سوخت یا استفاده از سوخت های فسیلی است ، دقیقاً این کار را انجام می دهد.

در طول بحران های اقتصادی قبلی ، تعدادی از کشورها به سرعت به بسته های محرکی که شامل سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی  بود ، روی آوردند. در بسیاری موارد ، این شامل ساختن بیشتر ذغال سنگ یا نیروگاه های سوخت فسیلی دیگر ، بهسازی جاده ها ، سرمایه گذاری در صنایع سنگین مانند ساخت خودرو و سایر موارد می شد. پیروی از آن نسخه قدیمی بازی برای پاسخ به بیماری همه گیر COVID-19 یک اشتباه وحشتناک است ، زیرا باعث تقویت بحران سلامت آلودگی هوا می شود.


چین تاکنون بیشترین آسیب را از این شیوع COVID-19 متحمل شده و همچنین دارای بالاترین میزان آلودگی هوا است. در سال 2013 ، آلودگی هوای مرتبط با ذغال سنگ باعث حدود 366،000 مرگ زودرس در چین شد. البته ، چین تنها نیست. هند 22 از 30 شهر آلوده ترین زمین را دارد. دود در شهر پایتخت نیو دهلی نو در ماه نوامبر سال 2019 به حدی سمی شد که دولت یک اورژانس بهداشت عمومی اعلام کرد ، مدارس را بست و مردم را ترغیب کرد که در خانه بمانند.


در شرایطی که کشورها به دنبال شیوع COVID-19 به دنبال وقایع اقتصادی خود هستند ، دولت ها و شرکت هایی که بسته های محرک را در نظر می گیرند ، اساساً دو انتخاب دارند: آنها می توانند در دهه های آلودگی ، ناکارآمد ، پر کربن و توسعه ناپایدار قفل شوند. یا آنها می توانند از این فرصت بعنوان فرصتی برای تسریع در تغییر اجتناب ناپذیر به سیستم های انرژی و حمل و نقل کم کربن و به طور فزاینده مقرون به صرفه استفاده کنند که منافع اقتصادی طولانی مدت را به همراه خواهد داشت. دومی همچنین با بحران های اساسی روبرو خواهد بود: آلودگی هوا و رو به رشد شرایط اضطراری.

خطرات سلامتی ناشی از دو برابر کردن سوختهای فسیلی

بیش از 5 میلیون نفر در سراسر جهان در حال حاضر هر ساله به دلیل آلودگی هوا ، زودرس می میرند. دو سوم مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا ناشی از سوخت های فسیلی است که از منابعی مانند نیروگاه ها ، اتومبیل ها و کارخانه ها ساطع می شود. کارشناسان تخمین می زنند که بیماری و مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا از حمل و نقل جاده ای کشورهای عضو OECD در سال 2010 1.7 تریلیون دلار است. می تواند سهم کلی کروناویروس در بیماری ها و مرگ و میر را تشدید کند.


در شرایطی که کشورها به دنبال شیوع COVID-19 به دنبال وقایع اقتصادی خود هستند ، دولت ها و شرکت هایی که بسته های محرک را در نظر می گیرند ، اساساً دو انتخاب دارند: آنها می توانند در دهه های آلودگی ، ناکارآمد ، پر کربن و توسعه ناپایدار قفل شوند. یا آنها می توانند از این فرصت بعنوان فرصتی برای تسریع در تغییر اجتناب ناپذیر به سیستم های انرژی و حمل و نقل کم کربن و به طور فزاینده مقرون به صرفه استفاده کنند که منافع اقتصادی طولانی مدت را به همراه خواهد داشت. دومی همچنین با بحران های اساسی روبرو خواهد بود: آلودگی هوا و رو به رشد شرایط اضطراری.


مورد اقتصادی برای توسعه کم کربن

خبر خوب این است که بدنه شواهد نشان می دهد که دنبال کردن رشد کم کربن و مقاومت در برابر آب و هوا بهترین راه برای باز کردن منافع اقتصادی و اجتماعی پایدار است. اقدام جسورانه اقلیمی می تواند حداقل 26 تریلیون دلار سود خالص اقتصادی جهانی بین سالهای 2020 و 2030 در مقایسه با تجارت معمول طبق اقتصاد جدید آب و هوا ارائه دهد. این شامل ایجاد بیش از 65 میلیون شغل جدید کم کربن در سال 2030 ، معادل نیروی کار ترکیبی ایالات متحده و مصر است.

آنچه در سطح جهانی صادق است ، در مقیاس ملی نیز صادق است. 

زیرساخت های پایدار و کم کربن باید در محرک های محرک دولت در پاسخ به شیوع COVID-19 نقش اساسی داشته باشد. دولتها نقش مهمی در تعیین استراتژیهای سرمایه گذاری قوی ، مصور و پایدار دارند. سرمایه گذاری در زیرساخت های پایدار امروز باعث ایجاد شغل و بسیاری از مزایای اجتماعی و اقتصادی فردا می شود. .

اقدامات اقلیمی برای بهبود اقتصادی و رونق درازمدت مهم است

شیوع جهانی COVID-19 بدون سایه شک و تردید نشان می دهد که دولتها توانایی انجام اقدامات فوری و اساسی را برای مهار بحران دارند. این کار ساده نخواهد بود و همه ما را به ایفای نقش خود می طلبد. با این حال ، هنگامی که ما از این بحران فوری بیرون می آییم ، باید روشن باشیم که پاسخگویی به رکود اقتصادی کوتاه مدت با سرمایه گذاری های طولانی مدتبی معنا نخواهد بود. در عوض ، ما فرصتی برای استفاده از اقدامات محرکی برای تقویت رشد به دنبال بحران سلامتی COVID-19 برای مهار آلودگی هوا و کمک به رفع بحران آب و هوا داریم.

در حالی که COVID-19 و پیامدهای اقتصادی آن به درستی کانون اصلی بسیاری از دولت ها امروز است ، به عنوان ما به دنبال تقویت اقتصاد هستیم ، باید فردا را نیز مورد توجه قرار دهیم. برای کشورهایی که می خواهند اقتصاد خود را در مواقع پر تلاطم و به دست آوردن رشد پایدار طولانی مدت دست یابند ، اقدامات اقلیمی فرصتی قانع کننده را ارائه می دهد.