آشنایی با بیماریهای روحی و جسمی و نحوه درمان

معرفی کامل و عوامل ایجاد کننده و روشهای جدید درمان

آشنایی با بیماریهای روحی و جسمی و نحوه درمان

معرفی کامل و عوامل ایجاد کننده و روشهای جدید درمان

"لاتودا" گزینه جدید براى درمان افسردگى دوقطبى

                 "لاتودا" گزینه جدید براى درمان افسردگى دوقطبى

-اپیزودهاى افسردگى که جزیى از اختلال دوقطبى است اغلب هم فرد مبتلا به اختلال دوقطبى و هم متخصصان درمانگر را دچار سردرگمى مى‌کند. براى افراد مبتلا به افسردگى بالینى (افسردگى تک قطبى) اغلب گزینه‌هاى درمانى محدودى وجود دارد، که معمولا با روان درمانى و مصرف داروهاى ضد افسردگى آغاز مى‌شود.

 مصرف داروهاى ضدافسردگى جهت درمان مبتلایان به افسردگى دوقطبى مى‌تواند عوارض غیرمنتظره‌اى در پى داشته باشد. بنابراین خبر تایید یک داروى جدید و یا یافتن روش مصرف جدید یک داروى موجود همواره مورد استقبال قرار مى‌گیرد و این مسئله در مورد لاتودا صادق است.
افسردگى دوقطبى بخش ناامید کننده درمان اختلال دوقطبى است. تازه‌ترین مطالعه متا آنالیتیک بر روى مصرف داروهاى ضدافسردگى در درمان افسردگى دوقطبى توفیق چندانى به دست نیاورده است.
طبق توصیه خطوط راهنماى فعلى مصرف ترکیبى داروهاى ضدافسردگى به همراه تثبیت کننده‌هاى خلق جهت کاهش ریسک سرعت گرفتن چرخه‌ها و تغییرات خلق باید با احتیاط صورت پذیرد.
با ورود داروهاى آنتى سایکوتیک آتیپیک، افراد مبتلا به اختلال دوقطبى یک گزینه درمانى تازه در اختیار دارند تا بدان وسیله علایم افسردگى را کاهش دهند.
لاتودا یکى از همین داروهاى آنتى سایکوتیک آتیپیک است. این دارو در سال ٢٠١٠ میلادى و براى نخستین بار جهت درمان اسکیزوفرنى مورد تایید واقع شده بود، و در تابستان سال ٢٠١٣ میلادى براى درمان افسردگى دوقطبى از جانب سازمان غذا و داروى ایالات متحد تاییدیه دریافت نمود. در اسکیزوفرنى مصرف دارو با یک دوز روزانه 4٠ میلى گرمى آغاز مى‌شود، اما براى درمان افسردگى دوقطبى مصرف روزانه ٢٠ میلى گرم از این دارو توصیه شده است. دوز این دارو ممکن است بر حسب نیاز افزایش یابد اما هرگز نباید از روزانه ١٢٠ میلى گرم تجاوز کند (در اسکیزوفرنى محدوده مصرف این دارو نهایتا روزانه ١6٠ میلى گرم است).
مانند دیگر داروهاى آنتى سایکوتیک آتیپیک، این دارو نیز باید به همراه غذا مصرف شود و افراد مبتلا به امراض کبدى، امراض قلبى و داراى سابقه مشکلات قلبى و یا حمله هاى قلبى و همچنین افراد داراى کلسترول بالا باید از مصرف این دارو بپرهیزند.
لاتودا براى اکثر افرادى که آن را مصرف کرده‌اند مشکلاتى به وجود نیاورده است. شایع‌ترین عوارض جانبى این دارو خوال آلودگى (احساس نیاز یا علاقه شدید به خواب) ٢٢درصد، بى قرارى (احساس بى قرارى که نشستن و براى مدتى طولانى در جایى ثابت ماندن را براى فرد دشوار مى سازد) ١5 درصد، است. هر دو این عوارض به دوز مصرفى این دارو بستگى دارد و اغلب مى توان با تغییر دوز آن را کنترل کرد.
از دیگر عوارض این دارو مى ‌وان به افزایش قند خون و تهوع اشاره کرد.
کسانى که این دارو را مصرف مى‌کنند در مدت ٣ تا 4 هفته شاهد بهبود علایم افسردگى دو قطبى خواهند بود. اما مانند همه داروهاى روانى لاتودا نیز ممکن است بر روى برخى بیماران اثرى نداشته باشد که این مطلب را پزشکان به بیماران اطلاع خواهند داد.