آشنایی با بیماریهای روحی و جسمی و نحوه درمان

معرفی کامل و عوامل ایجاد کننده و روشهای جدید درمان

آشنایی با بیماریهای روحی و جسمی و نحوه درمان

معرفی کامل و عوامل ایجاد کننده و روشهای جدید درمان

همه چیز در مورد انواع هپاتیت

لطفا برای خرید با تخفیف  دیجی کالاکلیک کنید

همه چیز در مورد انواع هپاتیت

هپاتیت یکی از انواع بیماری های کبدی به حساب می آید. این بیماری انواع مختلفی دارد و در قدیم از آن به عنوان زردی نیز یاد می شده است. علت این موضوع زرد شدن پوست و همچنین چشم فرد مبتلا به هپاتیت بوده است. نام دیگری که به برخی از انواع هپاتیت اتلاق میشود یرقان است. در واقع یرقان و زردی هر دو یک نوع بیماری هستند. 

بیماری هپاتیت‌ ویروسی‌

هپاتیت‌ ویروسی‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ کبد در اثر یک‌ ویروس‌. هپاتیت‌ ویروسی‌ انواع‌ مختلفی‌ دارد. شایع‌ترین‌ انواع‌ آن‌ هپاتیت‌ A و B هستند. سایر انواع‌ آن‌ عبارتند از هپاتیت‌ C ، D ، E ، G .


علائم و نشانه ها هپاتیت ویروسی

مراحل‌ اولیه‌:

علایم‌ شبیه‌ آنفلوانزا، مثل‌ تب‌، خستگی‌، تهوع‌، استفراغ‌، اسهال‌ و بی‌اشتهایی‌

چندین‌ روز بعد:

زردی‌ چشم‌ها و پوست‌ در اثر تجمع‌ بیلی‌روبین‌ در خون‌

تیره‌ شدن‌ رنگ‌ ادرار در اثر وارد شدن‌ بیلی‌روبین‌ اضافی‌ به‌ ادرار

اجابت‌ مزاج‌ روشن‌، به‌ رنگ‌ خاک‌ رس‌، یا سفید


علل و عوامل خطرساز هپاتیت ویروسی

هپاتیت‌ A و E : ویروس‌ معمولاً از راه‌ آب‌ یا غذا وارد بدن‌ می‌شود، خصوصاً صدف‌ خام‌ که‌ توسط‌ فاضلاب‌ آلوده‌ شده‌ باشد.


هپاتیت B : معمولاً از راه‌ آمیزشی‌، تزریق‌ خون‌، و تزریق‌با سرنگ‌ آلوده‌ انتقال‌ می‌یابد. مادری‌ که‌ هپاتیت‌ B دارد ممکن‌ است‌ عفونت‌ را به‌ نوزادش انتقال‌ دهد. بعضی‌ از موارد هم‌ بدون‌ دلیل‌ مشخص‌ و راه‌ شناخته‌ شده‌ای‌ برای‌ انتقال‌ عفونت‌ رخ‌ داده‌اند.


هپاتیت‌ C : معمولاً از راه‌ تزریق‌ موادمخدر داخل‌ رگ‌، تزریق‌ خون‌ و سایر انواع‌ مواجهه‌ با خون‌ یا محصولات‌ خونی‌ آلوده‌ انتقال‌ می‌یابد. البته‌ در 40درصد از موارد، راه‌ انتقال‌ معلوم‌ نیست‌.


هپاتیت D : به‌طور جداگانه‌ از هپاتیت‌ B نمی‌تواند رخ‌ دهد.


هپاتیت G :  الگوی‌ انتقال‌ مشابهی‌ مثل‌ هپاتیت‌ C دارد؛ معمولاً از راه‌ خون‌ انتقال‌ می‌یابد


مسافرت‌ به‌ مناطقی‌ که‌ بهداشت‌ نامناسبی‌ دارند.

بی‌بندوباری‌

تزریق‌ موادمخدر داخل‌ رگ‌

مصرف‌ الکل‌

تزریق‌ خون‌

کارکنان‌ پزشکی‌ و سایر حرفه‌های‌ خطرزا

مهد کودک‌ها یا مراکز نگهداری‌

دیالیز

تغذیه‌ نامناسب و‌ وجود بیماری‌ که‌ باعث‌ کاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ شده‌ باشد

 درمان بیماری هپاتیت ویروسی

بررسی‌های‌ تشخیصی‌ عبارتند از آزمایش‌ خون‌ برای‌ شناسایی‌ عفونت‌، بررسی‌های‌ مربوط‌ به‌ کار کبد، و نمونه‌برداری‌ از کبد در موارد شدید یا مزمن‌

اکثر بیماران‌ هپاتیتی‌ را می‌توان‌ بدون‌ خطر زیاد در منزل‌ تحت‌ مراقبت‌ قرار داد. جداسازی‌ کامل‌ بیمار ضروری‌ نیست‌، اما فرد بیمار باید وسایل‌ جداگانه‌ای‌ برای‌ خوردن‌ و آشامیدن‌ داشته‌ باشد یا از وسایل‌ یک‌ بار مصرف‌ استفاده‌ کند.

اگر هپاتیت‌ دارید یا مراقبت‌ از یک‌ فرد هپاتیتی‌ را به‌ عهده‌ دارید، دستان‌ خود را خصوصاً پس‌ از اجابت‌ مزاج‌ مرتباً و به‌ دقت‌ بشویید.


داروها:

برای‌ درمان‌ هپاتیت‌ تعداد کمی‌ داروی‌ اختصاصی‌ وجود دارد.

امکان‌ دارد داروی‌ ضد التهاب‌ کورتیزونی‌ در موارد شدید تجویز شود تا التهاب‌ کبد کاهش‌ یابد و علایم‌ بهتر شوند.

برای‌ هپاتیت‌ B و C مزمن‌ ممکن‌ است‌ آلفا ـ اینترفرون‌ مورد استفاده‌ قرار گیرد


پیشگیری هپاتیت ویروسی

از خطرات‌ ذکر شده‌ در بالا دوری‌ کنید.

اگر با فرد هپاتیتی‌ در تماس‌ بوده‌اید، با پزشک‌ خود در رابطه‌ با تزریق‌ گاما گلوبولین‌ برای‌ پیشگیری‌ یا کاهش‌ خطر هپاتیت‌ مشورت‌ کنید.

اگر در زمره‌ افرادی‌ هستید که‌ خطر هپاتیت‌ آنها را تهدید می‌کند، مثل‌ کارکنان‌ بیمارستان‌ها، دندانپزشکان‌ و غیره‌، واکسن‌ هپاتیت‌ A و B را دریافت‌ کنید. واکسن‌ سایر انواع‌ هپاتیت‌ ویروسی‌ در دست‌ بررسی‌ است‌. گاهی‌ ممکن‌ است‌ ایمونوگلوبولین‌ نیز لازم‌ شود.

واکسیناسیون‌ هپاتیت‌ B برای‌ همه‌ نوزادان‌ و شیرخواران‌


مهمترین علائم، علل و درمان اختلال ترس

 مهمترین علائم، علل و درمان اختلال ترس

وحشت زدگی یا حمله‌ی پانیک یا اختلال ترس می‌تواند در هر زمان و هر مکانی رخ دهد. و در زمان وقوع آن ممکن است احساس ترس و اضطراب شدید داشته باشید، حتی درشرایطی که اصلا در معرض خطر نیستید. اگر این نوع رویداد تصادفی دست کم دو بار برای شما اتفاق افتاده‌است و شما به طور مداوم نگران هستید و روال عادی زندگی‌تان را برای دور شدن از این اتفاق تغییر داده‌اید، ممکن است اختلال ترس – یک نوع اختلال اضطرابی- داشته باشید.

اختلال ترس

از هر ۱۰ بزرگسال یک نفر در ایالات متحده آمریکا، حملات پانیک یا وحشتزدگی را تجربه می‌کند. حدود یک سوم از آدم‌ها در زندگی خود یک بار دچار حمله‌ی پانیک می‌شوند. اما اکثر آن‌ها اختلال ترس ندارند. فقط حدود 3٪ از بزرگسالان به این اختلال مبتلا هستند، و احتمال رخ دادن آن در زنان بیش‌تر از مردان است.

علائم اختلال ترس

حمله‌ی پانیک یا وحشتزدگی تجربه‌ی ترس  و اضطراب شدید به طور ناگهانی است. شما چهار مورد یا حتی بیش از چهار مورد از این علائم را خواهید داشت:

۱- تپش قلب بسیار تند

۲- تعریق

۳- لرزیدن یا رعشه

۴- تنگی نفس یا احساس خفگی

۵- بند آمدن زبان

۶- درد در قفسه‌ی سینه

۷- حالت تهوع یا درد معده

۸- احساس سرگیجه یا ضعف

۹- لرز یا گرگرفتگی

۱۰- بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در بدن

۱۱- ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن

۱۲- ترس از مرگ

حمله‌ی پانیک یا وحشتزدگی معمولا ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، اما ممکن است چند ساعت نیز دوام داشته باشد. این اتفاق می‌تواند در شما این احساس را ایجاد کند که انگار دچار حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی شده‌اید. بنابراین افراد مبتلا به حملات هراس اغلب برای ارزیابی اوضاع سلامتی‌شان به اورژانس منتقل می‌شوند.

در صورتی که حمله پانیک، درمان نشده باقی بماند، ممکن است به آگورافوبیا، ترس شدید از مکان‌های باز منجر شود.

علل بروز اختلال ترس

پزشکان دقیقا نمی‌دانند که چه چیزی باعث بروز اختلال ترس می‌شود.

۱. تاثیر ژنتیک و ارث

محققان دریافته‌اند که این اختلال می‌تواند در خانواده‌ها به صورت ارثی وجود داشته باشد، اما آن‌ها مطمئن نیستند که چه‌قدر از آن به خاطر ژن‌های شما است و چه‌قدرش به محیطی که در آن رشد کرده‌اید، بستگی دارد. مغز افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در پاسخ به ترس بسیار حساس باشد.

۲. مواد مخدر و الکل

روی آوردن به مواد مخدر یا الکل در تلاش برای مقابله با اختلال ترس به نوبه‌ی خود می‌تواند علائم این مشکل را بدتر کند.

افراد مبتلا به این اختلال اغلب افسردگی شدید دارند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یکی از این اختلالات موجب بروز آن دیگری می‌شود.

تشخیص اختلال ترس

آزمایش آزمایشگاهی برای حمله پانیک وجود ندارد. پزشک شما احتمالا شما را مورد بررسی قرار داده و احتمال وجود بیماری‌ها و اختلالات دیگر را رد خواهد کرد. اگر دو یا چند حمله‌ی پانیک ناخواسته داشته‌اید و می‌ترسید که دوباره این اتفاق را تجربه کنید، به احتمال زیاد دچار اختلال ترس هستید.

درمان اختلال ترس

۱. روان درمانی

پزشک شما ممکن است شما را به روانپزشک ارجاع بدهد. همچنین ممکن است یک نوع درمان گفتاری مؤثر را به نام رفتاردرمانی شناختی باری شما توصیه کند. با استفاده از این روش درمانی، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه افکار و رفتارهای ناسالم را که باعث رخ دادن حملات پانیک یا وحشتزدگی می‌شوند، تغییر دهید.

۲. دارودرمانی

او همچنین ممکن است داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب را برای‌تان تجویز کند. در صورت لزوم می‌توانید داروهای ضد افسردگی را به مدت چند سال مصرف کنید. داروهای ضد اضطراب نیز می‌توانند در کوتاه مدت کمک‌کننده باشند.

۳. تغییر در سبک زندگی

اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی‌تان نیز می‌تواند تا حدی کمک‌کننده باشد؛ تغییراتی مانند کاهش مصرف کافئین، انجام تمرینات ورزشی و تمرینات تنفس عمیق.

۸ مهمترین روش مراقبت و درمان بیماری های روانی در جوانان

لطفا برای خرید با تخفیف  دیجی کالاکلیک کنید

۸ مهمترین روش مراقبت و درمان بیماری های روانی در جوانان

جوانان در طی دوره فرایند رشد خود، به طور ویژه‌ای آسیب‌پذیر هستند؛ به همین دلیل نیز از هر پنج جوان یک نفر به بیماری روانی مبتلا است. بیماری‌های روانی که معمولا در دوران جوانی شیوع دارند، عبارت هستند از اعتیاد، اضطراب، اختلال کم توجهی، افسردگی، استرس و موارد بسیار زیادی دیگری که گاهی اوقات پنهان و در برخی موارد آشکار هستند. از این رو پس از شناسایی مشکلات و اختلالات روانی جوانان شناسایی روش های درمانی و مراقبتی از آنان بسیار اهمیت می یابد. در این نوشتار ۸ مهمترین روش مراقبت و درمان بیماری های روانی در جوانان را آورده ایم که حتما می تواند به شما در احیای سلامت روحی جوان تان کمک کند.

مهمترین روش مراقبت و درمان بیماری های روانی در جوانان

جوانان در حال تکمیل یک تحول در وضعیت روانی‌شان هستند؛ این دوره با هیجان‌ها و آشفتگی‌های بسیاری همراه است. اکنون در همین شرایط، تصور کنید به طور هم‌زمان، برخی تغییرات نیز در روند زندگی‌شان ایجاد شود؛ به این ترتیب،‌ در خواهید یافت آن‌ها در این دوره، چه‌قدر می‌توانند در برابر بیماری روانی آسیب‌پذیر باشند.

بیش‌تر آدم‌ها، در اوایل دوره‌ی بیست سالگی‌شان، برای نخستین بار خانواده‌ و والدین را به مقصد دانشگاه یا اولین آپارتمان مستقل ترک می‌کنند. آن‌ها برای رسیدن به موفقیت درسی، مالی، و اجتماعی تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند. برخی از جوانان بعد از اتمام دانشگاه به خانه‌ی والدین باز می‌گردند، در حالی‌که سایرین ممکن است برای شروع مشاغل جدید از خانواده و نظام حمایتی‌شان خارج می‌شوند. تمام این تغییرات، در عین حال که هیجان‌آور هستند، قطعا باعث ایجاد استرس می‌شوند. با توجه به تمام این شرایط، استرس می‌تواند باعث تحریک بیماری روانی شود.

با این‌که برخی از بیماری های روانی می‌توانند در دوران کودکی ایجاد، و تشخیص داده شوند، بسیاری از آن‌ها تا دوران نوجوانی یا حتی بعد از آن قابل تشخیص نیستند. برای مثال، تا وقتی هنوز شخصیت فرد به طور کامل شکل نگرفته باشد، نمی‌توان بروز اختلالات شخصیتی را در وی تایید کرد. اعتیاد نیز معمولا در دوران کودکی ایجاد نمی‌شود، زیرا به دلیل کنترل بزرگ‌ترها کودکان نمی‌توانند به راحتی به مواد دسترسی پیدا کنند. اختلالات غذایی نیز معمولا در دوران نوجوانی یا بعد از آن اتفاق می‌افتند، زیرا فرد در این سنین می‌تواند کنترل کامل بر عادات غذایی‌اش داشته باشد.

گزینه‌های مراقبت و درمان بیماری های روانی در جوانان

بسیاری از آدم‌ها از این مسئله می‌ترسند که درمانی برای هیچ گونه بیماری روانی وجود نداشته باشد؛ از این رو، سعی می‌کنند علائم بیماری‌شان را پنهان کنند و جوری وانمود می‌کنند که هیچ مشکلی وجود ندارد. متاسفانه، اطلاعات نادرست زیادی نیز از طریق رسانه‌ها درباره‌ی بیماری روانی گسترش یافته است.

۱. ترکیب رفتار درمانی و دارو درمانی

در حقیقت، بیماری‌های روانی را می‌توان از طریق روش‌های مبتنی بر شواهد علمی درمان یا کنترل کرد. ترکیبی از رفتار درمانی و داروها می‌توانند به آدم‌های مبتلا به انواع مختلفی از بیماری‌های روانی کمک کنند زندگی شادی داشته باشند و به یکی از اعضای سازنده‌ی جامعه‌ی خودشان تبدیل شوند. احتمالا خبر ندارید کدام‌یک از آدم‌های اطراف‌تان از بیماری روانی نجات یافته است یا هم‌چنان با این بیماری زندگی می‌کند.

با وجود این، از آن‌جا که بخش‌هایی از مغز جوانان هم‌چنان در حال رشد هستند، تشخیص به موقع بیماری روانی و درمان موثر آن می‌تواند احتمال رسیدن به نتایج مطلوب را افزایش دهد. بیماری‌هایی نظیر اعتیاد و افسردگی، که هر دو در میان جوانان شایع هستند، می‌توانند به مرور زمان با یکدیگر ترکیب شوند. هنگامی که این اختلالات در انسان بروز می‌کنند، معمولا به خودی خود از بین نمی‌روند. برای درمان این اختلالات به کمک متخصصان نیاز داریم.

گزینه‌های درمان بیماری های روانی در جوانان برای این بیماری‌ها و سایر بیماری‌های روانی نسبت به دهه‌های گذشته بسیار بیش‌تر شده‌اند. امروزه، طیفی از روش‌های درمانی ایجاد شده‌اند که می‌توانند به تنهایی یا به صورت ترکیبی به مقابله با انواع مختلفی از بیماری‌های روانی بپردازند. این طیف گزینه‌های درمانی از درمان‌های سرپایی برای آدم‌هایی که از پیش دارای برخی مهارت‌ها برای کنترل علائم بیماری‌شان هستند، آغاز می‌شود و تا بستری کردن افرادی که دارای وضعیت بحرانی هستند، ادامه می‌یابد.

۲. روان درمانی اقامتی

یکی از گزینه‌های معمول برای کنترل این وضعیت عبارت است از روان درمانی اقامتی. یک دوره‌ی اقامت در بیمارستان یا مراکز بستری روان درمانی حاد معمولا تنها چند هفته طول خواهد کشید. بعد از بستری، درمان اقامتی به عنوان گزینه‌ای مناسب برای جوانانی به شمار می‌رود که هم‌چنان برای سازگاری با داروهای جدید، یادگیری مطالبی درباره‌ی علائم بیماری‌شان، و تمرین مهارت‌هایی برای مقابله‌ی موثر با استرس، و زندگی مستقل به زمان و حمایت بیش‌تر نیاز دارند. شاید لازم باشد جوان مبتلا به بیماری روانی به مدت چند هفته الی چند ماه در برنامه‌ی روان درمانی اقامتی شرکت کند. بعد از پایان دوره‌ی درمان اقامتی، فرد جوان می‌تواند به زندگی‌اش به طور معمول ادامه دهد، و از طریق درمان‌های سرپایی و مراقبت‌های فردی سلامت روانی‌اش را حفظ کند.

۳. روش‌های درمانی کل‌نگر

برخی از برنامه‌های درمانی اقامتی، علاوه بر کنترل داروهای معمول و رفتار درمانی، روش‌های درمانی کل‌نگر را نیز ارائه می‌دهند. این برنامه‌ی درمانی نه تنها از طریق روش‌های پزشکی معمول به مقابله علیه مشکلات روانی بیمار می‌پردازد، بلکه می‌تواند با استفاده از رژیم غذایی، تمرین ورزشی، سرگرمی، و هنر تمام جنبه‌های زندگی بیمار را تحت پوشش قرار دهد. طبق شواهد تجربی، استفاده از روش‌های درمانی کل‌نگر برای کنترل بیماری روانی نتایج بهتری در بر خواهد داشت.

جوان بیمار در یک مرکز اقامتی و مراقبتی برای مدتی از زندگی معمول خود دور می‌شود. به تعلیق در آمدن مسئولیت‌های فرد در زندگی خارج از این مرکز، فرصت را برای درمان و رشد بیمار فراهم می‌کند. این وضعیت تا هنگامی که فرد قادر باشد به مسئولیت‌های زندگی‌اش رسیدگی کند، ادامه می‌یابد. در بسیاری از موارد،‌ جوانان به دلیل شرایط محیطی‌شان دچار بیماری روانی می‌شوند. خارج کردن آن‌ها از چنین محیطی، فرایند درمان را آسان‌تر می‌کند؛ سپس، آن‌ها پیش از بازگشت به زندگی معمول‌شان، استراتژی‌های لازم را برای مقابله با مشکلات موجود در محیط زندگی‌شان فرا می‌گیرند.

جوان بیمار در این مراکز درمانی اقامتی با افراد متخصص و سایر آدم‌هایی که با مشکلات روانی مشابه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، به تعامل می‌پردازد. آگاهی از این‌که شما به عنوان یک فرد جوان، تنها کسی نیستید که با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می‌کنید، به شما آرامش خواهد داد. زندگی و مشاوره با سایرین حقیقتا برنامه توانبخشی را قوی‌تر می‌کند، و همراهی با آدم‌هایی که واقعا وضعیت شما را درک می‌کنند، می‌تواند بسیار یاری دهنده باشد.

نتایج درمان بیماری های روانی در جوانان

بیش‌تر جوانان مبتلا به بیماری روانی می‌توانند نحوه‌ی کنترل موفق علائم بیماری‌شان را یاد بگیرند و از زندگی پرثمر در میان سایر افراد جامعه لذت ببرند. بسیاری از جوانان مبتلا به بیماری روانی می‌توانند دانشگاه را به پایان برسانند، وارد بازار کار شوند، یا برای کمک به رفع علت‌های بروز بیماری روانی داوطلب شوند. درمان موثر می‌تواند به جوانان کمک کند روابط‌شان را با والدین، سایر اعضای خانواده، و دوستان بهبود ببخشند.

رسیدن به معیارهای سلامت روانی اندکی دشوار است، ولی به این معنی نیست که باید آرزوها و نقشه‌های‌تان را برای آینده به طور کامل رها کنید. با دریافت درمان و حمایت مناسب، جوانان می‌توانند از آینده‌ای سالم و شاد لذت ببرند.

روش های مراقبت و درمان بیماری های روانی در جوانان

وقتی فردی از خانواده، یا یکی از نزدیکان‌تان دچار بیماری روانی است، همه اطرافیان وی تحت تاثیر قرار می‌گیرند. گاهی اوقات احساس می‌کنید علاوه بر فرد بیمار (که یکی از عزیزان‌تان است)، شما نیز به تدریج به بیماری روانی دچار می‌شوید. علاوه بر این‌که سعی می‌کنید نیازهای فرزندتان را برآورده کنید، هم‌زمان ممکن است اندکی احساس گناه و شرم نیز به سراغ‌تان بیاید. این تجربه‌ی هیجانی می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد.

چه بیماری روانی فرزند دانشجوی‌تان موقتی باشد و چه این بیماری مزمن باشد، مرحله‌ی درمان اولیه ممکن است طولانی‌تر از حد انتظارتان باشد. شکیبایی و ایجاد یک استراتژی برای کمک به مقابله با این مشکل از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه، به برخی نکات اشاره می‌کنیم که هنگام مراقبت و درمان بیماری های روانی در جوانان باید به خاطر داشته باشید:

۱. یک شبکه‌ی حمایتی برای خودتان ایجاد کنید

به یاد داشته باشید، این مشکل گریبان‌گیر شما نیز شده‌ است. آدم‌هایی را که می‌توانید هنگام سختی و ناامیدی به آن‌ها تکیه کنید، در اطراف‌تان شناسایی کنید. آدم‌هایی را پیدا کنید که با شرایط مشابه‌ی شما دست و پنجه نرم می‌کنند؛ آن‌هایی که می‌توانند احساس‌تان را درک کنند. سعی نکنید به تنهایی از فرزندتان حمایت کنید. در عوض، برای این کار یک تیم تشکیل دهید.

۲. نشانه‌های هشداردهنده را نادیده نگیرید

بیماری روانی معمولا به خودی خود از بین نمی‌رود. اعتیاد، افسردگی، یا اختلالات غذایی بیماری‌هایی نیستند که فرزندتان از یک سن خاص به بعد از آن‌ها مصون بماند. به نشانه‌های هشداردهنده دقت کنید و سوال بپرسید. با فرزندتان درباره‌ی تغییرات اخیر در رفتارش صحبت کنید. از قدرت بصیرت مادرانه یا پدرانه‌تان استفاده کنید و تشخیص دهید آیا فرزندتان دچار مشکل است یا خیر.

درمان بیماری های روانی در جوانان ۳: استراحت کنید

بیماری روانی می‌تواند تمام وقت و انرژی‌تان را بگیرد. ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید تمام حرف‌های‌تان، و حتی بیش‌تر افکارتان، همگی در مورد این بیماری و راه‌های درمان آن هستند. اختصاص زمانی در هر روز برای انجام کارهایی غیر از رسیدگی به بیماری روانی فرزندتان از اهمیت بالایی برخوردار است. پیاده‌روی کنید، در فعالیت‌های تفریحی شرکت کنید، یا فقط به همراه دوستان‌تان ناهار میل کنید. در برنامه‌ریزی‌های‌تان حتما زمانی را برای استراحت و تفریح در نظر بگیرید.

درمان بیماری های روانی در جوانان ۴: مشورت بگیرید

اگر از فردی حمایت و مراقبت می‌کنید که با بیماری روانی دست و پنجه نرم می‌کند، خودتان نیز به مشاوره نیاز پیدا خواهید کرد. مراقبت از بیمار روانی به حدی سخت و طاقت‌فرسا است که گویی خودتان به بیماری مبتلا هستید. متخصص مشاوری پیدا کنید که با شرایط خاص کنونی‌تان آشنا باشد، و در برنامه‌ریزی‌های‌تان به طور مرتب حضور در جلسات مشاوره را نیز در نظر بگیرید.

۵. برای کنترل رفتارهای غیر معمول بیمار، یک استراتژی طراحی کنید.

محدودیت‌های‌تان را برای مقابله با بیماری روانی درک کنید. شما، به عنوان مادر یا پدر، می‌توانید به فرزندتان عشق و حمایت بدهید، ولی نمی‌توانید بیماری‌اش را درمان کنید. به علاوه، شما مشاور متخصص و آموزش دیده نیستید. جهت طراحی یک استراتژی برای مقابله با رفتارهای نامعمول بیمارتان با مشاور وی همکاری کنید. اگر دچار توهم است یا رفتارهای تکانشی از خود بروز می‌دهد، برنامه‌ای را برای مقابله با این رفتارها طراحی کنید. استراتژی باعث می‌شود مواجهه با این نوع از اتفاقات برای‌تان استرس کم‌تری به همراه داشته باشد.

بیش‌تر والدین عبور موفق از دوران اولیه‌ی زندگی فرزندشان را، که به تازگی زبان باز می‌کند و ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز دهد، یک پیروزی بزرگ می‌دانند. و سپس، نوبت به مقابله با دوران سرکش نوجوانی می‌رسد که باید با مدل‌های موی عجیب و دوستان عجیب‌تر فرزندتان دست و پنجه نرم کنید. در نهایت،‌ وقتی وی از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شود، فکر می‌کنید وظیفه‌تان به عنوان مادر یا پدر تقریبا در حال پایان است.

با وجود این، بسیاری از جوانان،‌ در آخرین مرحله‌ی رشد خود،‌ هم‌چنان به والدین‌شان نیاز دارند. هم‌زمان با این‌که آن‌ها آزادی‌ها و مسئولیت‌های جدیدشان را تجربه می‌کنند، مراقب‌شان باشید. هم‌چنان می‌توانید برای کمک به تشخیص و مقابله و درمان بیماری های روانی در جوانان ،‌ راهنمایی‌های لازم را به فرزندتان ارائه دهید.

هوش مصنوعی در کنار پزشکان آینده

لطفا برای خرید با تخفیف  دیجی کالاکلیک کنید

هوش مصنوعی در کنار پزشکان آینده

هوش مصنوعی

 هوش مصنوعی را باید عرصه پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانش‌ها، علوم، و فنون قدیم و جدید دانست. هوش مصنوعی به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توانند رفتارهایی و واکنش‌هایی(مشابه رفتارهای هوشمند انسانی) از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسان و پاسخ موفق به آن، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند.

امروزه پیشرفت این موضوع در ابعاد مختلف زندگی به یکی از مهم‌ترین مسائل پژوهشگران و محققان تبدیل شده است. حال باتوجه به پیچیدگی تصمیمات در حوزه پزشکی که یکی از مهم‌ترین حوزه‌های زندگی افراد جامعه می‌باشد، پزشکان و افراد متخصص در این حوزه بر آن شده‌اند تا از جدیدترین دستاوردهای حوزه هوش مصنوعی در فعالیت‌های خود( تشخیص بیماری و درمان) استفاده کنند.

اخیرا در رابطه با کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه پزشکی و بهداشت مطالب و مقالات متنوعی منتشر شده است. نتایج بسیاری از این پژوهش‌ها نشان داده است آینده حوزه پزشکی باتوجه به ورود هوش مصنوعی به این حوزه، دچار تحولات عظیمی خواهد شد. حال در این نوشته تعدادی از کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت و پزشکی بررسی می‌شود."انجمن پزشکی آمریکا"(AMA) اخیرا کدی برای سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ثبت کرده است تا حوزه سلامت بتواند گام‌های مهمی را به سوی سازگاری هوش مصنوعی با پزشکی بردارد.

روش‌های تشخیصی دگرگون‌کننده

بسیاری از پیشرفت‌های در حال ظهور از جمله تأثیر هوش مصنوعی بر سلامت، روش‌های تشخیصی را در بر دارند که برای به کار بردن آنها باید هوش مصنوعی را آموزش داد تا بتواند ویژگی‌های شرایط گوناگون را تشخیص دهد. یکی از این سیستم‌ها، "IDx-DR" است که از هوش مصنوعی برای تشخیص "شبکیه‌رنجوری دیابتی(diabetic retinopathy)" استفاده می‌کند. شرکت‌های گوگل و "وریلی"(Verily) نیز با همکاری یکدیگر، یک سیستم هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند تا بیماران مبتلا به دیابت را با کمک آن شناسایی کنند.

اگرچه این گونه سیستم‌ها به دستگاه‌های بالینی نیاز دارند اما پژوهشگران مرکز چشم‌پزشکی "دانشگاه میشیگان"(UM)، یک سیستم تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند شبکیه‌رنجوری دیابتی را با کمک دوربین تلفن همراه تشخیص دهد. این ابزار تصویربرداری موسوم به "رتیناسکوپ"(RetinaScope)، از هوش مصنوعی و فناوری‌های کنونی تلفن همراه استفاده می‌کند تا دسترسی به فناوری تصویربرداری از شبکیه را افزایش دهد.

گوگل، کارهای گسترده‌ای در رابطه با هوش مصنوعی انجام داده است که یکی از برجسته‌ترین آنها، استفاده از یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی در تشخیص سرطان ریه است. این سیستم، با کمک یک الگوریتم یادگیری عمیق که قابلیت تحلیل سی‌تی اسکن را دارد، آموزش داده می‌شود تا احتمال وجود بیماری را در فرد تشخیص دهد.

پژوهشگران دریافتند که سیستم هوش مصنوعی می‌تواند هنگام تحلیل سی‌تی اسکن، سرطان ریه را تا پنج درصد دقیق‌تر از متخصصان تشخیص دهد و تا ۱۱ درصد به کاهش احتمال وقوع خطا در تشخیص کمک کند. پژوهش مشابهی نشان داد که یک برنامه یادگیری ماشینی می‌تواند بیماری قلبی را با دقتی بیش از روش‌های قدیمی تشخیص دهد.

پژوهش‌های دیگری نیز در زمینه تشخیص مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارند که از آنها می‌توان به تشخیص اسکیزوفرنی و بیماری قلبی با کمک حسگرهای پوشیدنی شرکت اپل اشاره کرد. کمک گرفتن از پزشکان در تشخیص بیماری‌ها نیز حوزه دیگری از سلامت است که ظرفیت بالایی برای استفاده از هوش مصنوعی دارد.

بررسی بیماری با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های تشخیصی می‌تواند داده‌های به دست آمده را با سرعت و دقت یک فرد حرفه‌ای بررسی کند. پژوهشگران "واحد پزشکی وایل کرنل"(Weill Cornell Medicine)، هوش مصنوعی را برای کمک به بارداری موفق به کار گرفتند. آنها یک الگوریتم هوش مصنوعی را با کمک ۱۲ هزار تصویر از رحم انسان آموزش دادند تا سیستم بتواند تفاوت میان رحم بارور و ناسالم را تشخیص دهد. این پژوهش نشان داد که الگوریتم هوش مصنوعی موسوم به "استروک"(Stork) می‌تواند کار خود را با دقت ۹۷ درصد انجام دهد. پژوهشگران با ابداع این سیستم، گام‌های مهمی به سوی ارائه یک روش استاندارد برای پژوهش در این زمینه برداشتند.

علاوه بر موارد ذکر شده، پژوهشگران برای تشخیص آمادگی بیماران برای جراحی نیز از هوش مصنوعی استفاده کردند. پژوهش آنها نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از یادگیری ماشینی برای تشخیص بیمارانی که آماده جراحی قرنیه هستند و کسانی که ممکن است پیامدهای پس از جراحی را تجربه کنند، استفاده کرد. پژوهشگران دریافتند که این سیستم هوش مصنوعی می‌تواند داوطلبان آماده برای جراحی را با ۹۳.۴ درصد تشخیص دهد.

بهبود تشخیص بیماران مبتلا به سرطان

هوش مصنوعی در زمینه تشخیص و مدیریت سرطان نیز امیدوارکننده است. پژوهشگران "دانشگاه اوساکا"(Osaka University) ژاپن، اخیراً سیستمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند انواع گوناگون سلول سرطانی را از هم تشخیص دهد. تعداد زیاد و تنوع سلول سرطانی که در بیماران دیده می‌شود، شناسایی انواع آنها را برای انسان دشوار می‌سازد. سیستم هوش مصنوعی پژوهشگران اوساکا که بر اساس یک شبکه عصبی پیچشی ابداع شده، شکل خاصی از هوش مصنوعی است که سیستم بصری انسان را مدل‌سازی می‌کند. پژوهشگران پس از آموزش این سیستم با هشت هزار تصویر از انواع سلول‌، دریافتند که دقت آن در شناسایی سلول‌ها ۹۸ درصد است.

پژوهشگران "دانشگاه لوکزامبورگ"(University of Luxembourg)، یک مدل رایانه‌ای مبتنی بر یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند متابولیسم سلول‌های سرطانی را شبیه‌سازی کند. آنها این روش را برای تحلیل اثرات داروهای گوناگون بر توقف گسترش سرطان به کار بردند و پس از ایجاد مدل‌های دیجیتالی سلول‌های سالم و سلول‌های سرطانی، داده‌های ژنتیکی به دست آمده از ۱۰ هزار بیمار را با آن ادغام کردند.

پژوهشگران، مدل‌های رایانه‌ای را برای شبیه‌سازی اثرات ترکیبات متفاوت بر متابولیسم سلولی به کار بردند. شبیه‌سازی با مدل‌های سلول سرطانی نشان داد که داروها می‌توانند رشد سرطان را به صورت مؤثر مهار کنند اما شبیه‌سازی با سلول‌های سالم، ایمنی داروها را مورد بررسی قرار داد.

بررسی بیماران از راه دور

ادغام هوش مصنوعی با فناوری‌های پوشیدنی، به پزشکان امکان می‌دهد تا بیماران خود را از راه دور بررسی کنند. شرکت "Current Health"، یک ابزار پوشیدنی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه داده است که می‌تواند نشانه‌های حیات بیمار را در خانه مورد بررسی قرار دهد. این شرکت پیشتر مجوز استفاده از ابزار پوشیدنی خود را کسب کرده بود اما اخیرا موفق شده مجوز "سازمان غذا و داروی آمریکا" (FDA) را برای استفاده در خانه نیز به دست آورد.

این ابزار بی‌سیم، ضربان قلب، تنفس، دما و تحرک بدن کاربر را مورد بررسی قرار می‌دهد. پژوهشگران با کمک این ابزار پوشیدنی می‌توانند اطلاعات مربوط به سلامت بیمار خود را در زمان واقعی و به صورت به روز رسانی شده در اختیار داشته باشند تا وضعیت سلامت آن‌ها را مدیریت کنند. این فناوری برای تحلیل داده‌ها و تشخیص مشکلات سلامتی، از یادگیری ماشینی استفاده می‌کند.

برخی از پژوهشگران، هوش مصنوعی را در ساعت‌های هوشمند به کار برده‌اند تا از آن برای بررسی شرایط بیماران قلبی استفاده کنند. آن‌ها این فناوری را برای تشخیص "کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک" (HCM) به کار گرفتند. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، نوعی بیماری قلبی است که می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامت بیمار به همراه داشته باشد و معمولاً در بررسی‌های بالینی تشخیص داده نمی‌شود. پژوهشگران با به کار گرفتن یادگیری ماشینی و یک حسگر پوشیدنی، روشی غیرتهاجمی برای شناسایی بیماری ابداع کردند.

بررسی ژنتیک

یک گروه پژوهشی، اخیرا موفق شده‌اند با استفاده از هوش مصنوعی، جهش‌های ژنتیکی جدیدی در رابطه با اوتیسم کشف کنند. آن‌ها از یادگیری عمیق برای بررسی نواحی خاصی از ژنوم استفاده کردند که شاید تأثیر زیادی در تولید ژن‌های خاص نداشته باشند اما در بروز بیماری اوتیسم مؤثر هستند.

پژوهشگران، ۱۲۰ هزار جهش ژنتیکی را بررسی کردند تا ژن‌های مرتبط با بیماری اوتیسم را شناسایی کنند. این نتایج، دلایل دقیق ابتلاء به اوتیسم را نشان ندادند اما ژن‌هایی را مشخص کردند که با این بیماری مرتبط هستند.

الگوریتم یادگیری عمیق به کار رفته در این پژوهش، داده‌های پیچیده‌ای را تحلیل کرد تا الگوهای چالش‌برانگیز در شناسایی بیماری را نشان دهد. این الگوریتم در تحلیل ژنوم، نواحی خاصی از DNA را تشخیص داد که در تنظیم ژن‌ها نقش دارند.

سیستم‌های هوش مصنوعی در حوزه مشخصی کاربرد دارند و برای نمونه جهت تشخیص یک بیماری خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موضوع سؤالاتی را پیش می‌آورد: آیا برای تمام بیماری‌ها چنین سیستم‌هایی مورد نیاز است؟ در مورد کدام بیماری‌ها باید چنین سیستم‌هایی را طراحی کرد؟ آیا سیستم‌های مختلف برای تشخیص‌های مختلف باید با یکدیگر یکپارچه شوند؟ یکپارچگی آن‌ها چگونه باید انجام شود؟ آیا باید پایگاه دانش جامع و مشترک در حوزه‌های مختلف طراحی گردد؟ «در ظاهر این موارد باعث شده‌اند تا سیستم‌های هوش مصنوعی به طور عمومی در قالب امور پژوهشی مطرح باشند و کمتر دیده می‌شود که چنین سیستم‌هایی به طور واقعی در عمل مورد استفاده قرار گیرند.

به طور خلاصه، هوش مصنوعی دارای پتانسیل‌های زیادی برای بهبود تصمیم‌گیری‌های پزشکی است، اما اجرای موفق این نوع سیستم‌ها در پزشکی، علاوه بر توجه به اصول مورد نیاز برای هر سیستم اطلاعاتی دیگر از جمله توجه به عوامل سازمانی، رفتاری، فرهنگی، مدیریتی، اقتصادی، آموزشی و فنی، مستلزم موارد دیگری است.

لطفا برای خرید با تخفیف  دیجی کالاکلیک کنید

قلیان کشیدن و سلامت قلبی‌ ـ‌ عروقی

لطفا برای خرید با تخفیف  دیجی کالاکلیک کنید

قلیان کشیدن و سلامت قلبی‌ ـ‌ عروقی

تأثیر ۳۰ دقیقه قلیان کشیدن بر روی قلب - قلیان بر روی شاخص های سلامت قلب تاثیر منفی می گذارد.

رزک‌هانا و همکارانش تأثیر قلیان کشیدن را بر ۴۸ جوان سالم بررسی کردند؛ این جوانان عادت به سیگار کشیدن نداشتند. پژوهشگران برای بررسی تأثیرات قلیان کشیدن، ضربان قلب، فشارخون و سختی سرخ‌رگ‌ها را اندازه‌گیری کردند.

سختی سرخ‌رگ‌ها به‌معنای کاهش انعطاف‌پذیری آنهاست. ا

پژوهشگران می‌گویند میزان کربن‌مونوکسید در بازدم کسانی که قلیان می‌کشند، ۹ تا ۱۰ برابر کسانی است که سیگار معمولی یا سیگار و قلیان‌های الکترونیکی مصرف می‌کنند. البته میزان نیکوتین در همهٔ این گروه‌ها برابر بود.

همچنین این مطالعه نشان داد میزان اتساع عروقی وابسته به جریان (FMD) براثر قلیان کشیدن بیشتر از سیگارها و قلیان‌های الکترونیکی است. اتساع عروقی وابسته به جریان پایین شاخصی است که نشان‌دهندهٔ اختلال در عملکرد لایهٔ درون‌رگی (اندوتلیال) است. پژوهشگران توضیح می‌دهند که تفاوت عمده بین قلیان معمولی و قلیان‌های الکترونیکی وجود زغال چوب برای ایجاد حرارت در قلیان‌های معمولی است. زغال چوب مقدار بیشتری کربن‌مونوکسید تولید می‌کند. این ماده شیمیایی موجب اتساع رگ‌های خونی می‌شود؛ همین امر می‌تواند موجب پنهان‌کردن آسیب‌های قلیان‌های معمولی بر عملکرد لایهٔ درون‌رگی بشود.

بنابراین قلیان کشیدن نیز می‌تواند مانند سیگارکشیدن بر عملکرد رگ‌های خونی تأثیر منفی بگذارد.

قلیان تنها وسیله استفاده از تنباکو است که از زغال چوب برای گرم‌کردن تنباکوی طعم‌دار استفاده می‌کند. قلیان علاوه‌بر اجزای سمی تنباکو و نیکوتین، دارای پیامدهای جانبی ناشی از سوختن زغال چوب مانند کربن‌مونوکسید نیز هست.

قلیان جایگزین سالم‌تری برای سیگار نیست

پس از تنها ۳۰ دقیقه قلیان کشیدن، ضربان قلب شرکت‌کنندگان ۱۶ بار در دقیقه افزایش یافت؛ همچنین فشارخون آنها نیز بالا رفت.

علاوه‌براین، پژوهشگران دریافتند که قلیان کشیدن می‌تواند سختی سرخ‌رگ‌ها را تقریبا مثل سیگار افزایش بدهد. این نتایج زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شوند که بدانید تأثیرات فقط ۳۰ دقیقه قلیان کشیدن در افراد بررسی شد، درحالی‌که بسیاری از افراد چندین ساعت قلیان می‌کشند.

همچنین پژوهشگران از گسترش مصرف تنباکوی طعم‌دار در میان جوانان ابراز نگرانی می‌کنند. تنباکوی طعم‌دار (که با میوه‌ها و سایر طعم‌دهنده‌ها طعم‌دار می‌شود)، قلیان را به محبوب‌ترین ابزار استفاده از این ماده تبدیل کرده است.

جالب است بدانید که موضوع تأثیر قلیان کشیدن بر کاهش انعطاف‌پذیری سرخرگ‌ها، اولین بار در این مطالعه بررسی شد.

برخی افراد تصور می‌کنند قلیان سالم‌تر از سیگار است؛ زیرا دود تنباکو با عبور از آب تصفیه و تمیز می‌شود. این باور درست نیست. دود استنشاقی قلیان دارای همان سموم سیگار مانند قطران، نیکوتین، کربن‌مونوکسید، فلزات سنگین و مواد شیمیایی سرطان‌زا است.


آیا قلیان کشیدن نیز مانند سیگار کشیدن اعتیادآور است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند قلیان کشیدن سالم‌تر از سیگار کشیدن است، درحالی‌که این باور اشتباه است. هر دوی سیگار و قلیان نیکوتین و تنباکو دارند که موادی اعتیادآور محسوب می‌شوند. قلیان کشیدن می‌تواند مانند سیگار کشیدن اعتیادآور باشد. قلیان کشیدن معمولا برای ایجاد سرخوشی مصرف می‌شود.

چند عدد سیگار معادل یک ساعت قلیان کشیدن است؟

قلیان می‌تواند ۳۶ برابر قطران، ۱۵ برابر کربن‌مونوکسید و ۷۰ درصد نیکوتین بیشتر از سیگار داشته باشد.

معمولا کسانی که قلیان می‌کشند، سموم و مواد شیمیایی سرطان‌زای بیشتری نسبت‌به افراد سیگاری دریافت می‌کنند. یک ساعت قلیان کشیدن بسته به دفعات پک‌زدن به قلیان و شدت آن می‌تواند معادل ۴۰ تا ۴۰۰ نخ سیگار باشد.

کشیدن سیگار و قلیان برای سلامتی چه خطراتی دارند

کسانی که سیگار و قلیان می‌کشند و افرادی که خود مصرف نمی‌کنند، اما در معرض دود آن قرار دارند، در معرض مشکلات جدی سلامتی قرار می‌گیرند. ازجمله این مشکلات عبارت‌اند از:

  • سرطان‌های ریه، دهان، معده، مری و مثانه؛
  • کاهش عملکرد ریه و بروز بیماری‌های مزمن ریوی؛
  • بیماری‌های قلبی؛
  • پیوره؛
  • بیماری سرخ‌رگ محیطی؛
  • کاهش باروری؛
  • کم‌وزنی هنگام تولد؛
  • تولد نوزادانی با بیماری‌های تنفسی؛
  • قرارگرفتن در معرض عفونت‌ها (به‌دلیل به‌اشترک‌گذاری دهانی قلیان)؛
  • قرارگرفتن در معرض کربن‌مونوکسید (بروز سردرد، سرگیجه، استفراغ و کنفوزیون).