آشنایی با بیماریهای روحی و جسمی و نحوه درمان

معرفی کامل و عوامل ایجاد کننده و روشهای جدید درمان

آشنایی با بیماریهای روحی و جسمی و نحوه درمان

معرفی کامل و عوامل ایجاد کننده و روشهای جدید درمان

پاییز با افسردگی می آید



بعضی وقت ها آگاه نبودن از برخی مسائل روحی و جسمی، مشکلات را دو چندان می کند.
تاکنون چیزی از افسردگی فصلی خصوصا در فصل پاییز شنیده اید؟ آیا احتمال میدهید که یکی از اعضای خانواده اتفاقا به دلیل همین مشکل کمی افسرده به نظرمی رسد؟
این مطلب را به دقت بخوانید و بدانید که اگر در ماه های آغازین فصل پاییز،دچار افت خلق و کاهش انرژی و انگیزه می شوید و در ماه های فصل بهار خصوصافروردین و اردیبهشت دوباره به حالت عادی و سالم برمی گردید، احتمالا بهاختلال افسردگی فصلی مبتلا هستید که پزشکان حالت شدید آن را sad نامیدهاند.
در طول ماه های پاییز و زمستان، با کوتاه تر شدن طول روزها و کم شدن نورخورشید برخی افراد غمگین و افسرده می شوند و به زودی نیز بهبود پیدا میکنند، اما افرادی که مبتلا به اختلال تاثیر فصلی یا به اصطلاحsad هستند،افسردگی عمیق تری را تجربه می کنند.
افراد مبتلا به این اختلال، تمایل پیدا می کنند که بیشتر بخوابند و پرخوریکنند. آنها در طول فصل های پاییز و زمستان دچار اضافه وزن می شوند. آنهاممکن است احساس خستگی مفرط داشته باشند و از طرفی نمی توانند برنامه منظمخود را انجام دهند. برخی افراد احساس افسردگی و تحریک پذیری می کنند و حتیاشتیاق خود را برای شرکت در تعاملات اجتماعی از دست می دهند.
این اختلاف فصلی به دلیل اختلال و بر هم خوردن چرخه خواب و بیداری در نتیجه کاهش نور خورشید در زمستان بروز می کند.
کاهش نور خورشید منجر به کاهش میزان ترشح هورمون «ملاتونین» می شود که اینمساله هم احساس خواب آلودگی و خستگی را در افراد مبتلا افزایش می دهدوقتی فصل بهار می رسد، این علائم بتدریج از بین می روند.
پزشکان معتقدند این اختلال یک مشکل واقعی است و نیاز به تشخیص و اغلب نیاز به درمان دارد.
در بیشتر موارد، این اختلال بسیار خفیف است و خود فرد می تواند آن راکنترل کند، اما در برخی موارد نیاز به بررسی و رسیدگی وجود دارد.
درمان این اختلال بستگی بشدت علائم آن دارد و ممکن است بسادگی قرار گرفتندر معرض نور خورشید یا گذراندن ساعات بیشتری از روز در کنار پنجره در طولماه های تاریک، باشد.
اما اگر علائم تشدید شوند، ممکن است به نور درمانی (قرار گرفتن در معرضنور مصنوعی نظیر نور لامپ ها) احتیاج باشد و حتی در شرایط حادتر، رواندرمانی و تجویز داروهای ضدافسردگی مورد نیاز است.
پزشکان و متخصصان معتقدند که علت بروز اختلالsad ، برهم خوردن تعادلشیمیایی در مغز است.اما نکته مهم این است که این به هم خوردن تعادلشیمیایی در نتیجه کمبود نور مناسب در روزهای کوتاه پاییز و زمستان وعموما، تاریک تر شدن هوا بروز می کند.
جالب است بدانید انجمن روانپزشکی آمریکا در گزارشی اعلام کرده است کهتقریبا ۱۰ تا ۲۰درصد از آمریکایی ها به نوع خفیفی از این اختلالبیمارگونه مبتلا می شوند.
برخی افراد به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این اختلال هستند که البته درزنان به مراتب بیشتر از مردان است و به نظر می رسد که از سال های نوجوانیآغاز می شود.
● چه باید کرد؟
برای کاهش خطر بروز این اختلال، می توانید اقداماتی انجام دهید. برایمثال، حتی المقدور در روزهای زمستان حتی در روزهای ابری از منزل خارج شویدو روزی یک ساعت چشم هایتان را در معرض نور طبیعی قرار دهید. اگر در خانه هستید پرده ها را کنار بزنید تا نور طبیعی روز وارد منزل شود.
اگر بهsad مبتلا هستید، می توانید از روش های موثر درمان از جمله نور درمانی، داروهای ضدافسردگی یا روان درمانی استفاده کنید.
«اینبیماری الگوی فصلی دارد و در نیمه دوم سال بیشتر شایع می شود
«در بدن انسان ریتمهای دوره ای وجود دارد که به صورت منظم تکرار می شود، مثل خواب و بیداری،ترشح برخی هورمون ها و غیره که به آنها ریتم های سیرکادین می گویند، درمبتلایان به افسردگی فصلی این ریتم ها دچار اختلال می شوند
اختلالات ریتم های بدن بستگی به وجود نور مستقیم خورشید، زاویه تابش اشعهآن و ترشح ماده ای به نام ملاتونین در مغز دارد که چون در نیمه دوم سال،نور مستقیم خورشید کم می شود، زاویه تابش آن تغییر می یابد و روزها کوتاهمی شود، افراد مستعد در معرض افسردگی فصلی قرار می گیرند
خود فرد مهم ترینعامل بروز این بیماری است و این بیماری در افرادی که سابقه افسردگی درخانواده را داشته اند و در زنان جوان شایع تر است
● درمان
«محل زندگی افراد نقش مهمی در این نوع افسردگی دارد؛ بهطوری که این بیماری در مناطق معتدل و سردسیر و به طور کلی نیمکره شمالیرواج بیشتری دارد
«درمان این بیماری شاملتجویز دارو برای اصلاح اختلال ترشحات مغزی و نور درمانی است، یعنی در محیطزندگی و کار بیماران باید یک منبع نور با شدت خاص قرار بگیرد که فضای اتاقرا معادل یک روز آفتابی کند. البته گاهی اوقات روان درمانی هم صورت میگیرد و اگر امکان عملی وجود داشته باشد، بهتر است بیمار به مناطق گرم وآفتابی مثل جنوب کشور خودمان مهاجرت کند «بیشتر بیماران اذعاندارند که در نیمه دوم سال و گاهی در روزهای ابری بدخلق می شوند و خسته وخواب آلود هستند. آنها پرخوری می کنند و چاق می شوند و توانایی فعالیتآنها کم می شود. در حالی که در نیمه اول سال این گونه نیست و این فرآیندهر سال برای آنها تکرار می شود
افسردگی فصلی گاهی با افسردگی دوقطبی دیده می شود و ممکن است بیمار درحالتی متضاد، در نیمه اول سال دچار حالت های مانیک (شادی کاذب) ، پرحرفی وبی خوابی شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد